همیشه در بحث تبلیغات، تبلیغات محیطی از بهترین ها هستند اما چه عواملی باعث می شود تا یک بیلبورد تبلیغاتی، بازده بسیار بالایی در جذب مخاطب داشته باشد؟ چه چیزی باعث می شود بیننده را به یک مشتری تبدیل کند؟ تمام اینها سوالاتی هستند که هر کسب و کاری قبل از شروع تبلیغات محیطی از خود می پرسد. این واضح است که جنبه بصری این نوع تبلیغ مدنظر است و جذب مشتری به این عامل بستگی دارد. درنظر بگیرید که یک راننده در مدت 3 ثانیه یک بیلبورد را می بیند. چه چیزی باعث می شود تا در این مدت زمان کم هم با محصول و هم با برند آشنا شود؟ و مهم تر از همه چه چیزی باعث می شود راننده حس اعتماد نسبت به این محصول یا خدمات داشته باشد؟ پاسخ تمام این پرسش ها «طراحی گرافیک» است.

امروزه گرافیک به عنوان یکی از مهمترین عوامل تبلیغ، پیام رسانی و نشر دانش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شناخته میشود و در کشورهای پیشرفته از مهمترین ارکان تشکیل دهنده زندگی اجتماعی است. طرحهای گرافیکی در تابلو تبلیغاتی حتی در تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی را ایفا میکنند و برخی از تحلیلگران معتقدند که گرافیک به کار رفته در علائم راهنمایی و رانندگی، ویترین مغازه ها و تزیین های خیابانی و حتی اماکن عمومی مانند هتلها، فرودگاه ها و حتی تبلیغات بر روی بدنه ساختمان ها و وسایل نقلیه مانند اتوبوس ها و هواپیماها بدون شک بر زندگی شهری تأثیرگذار است. گرافیک محیطی به عنوان یکی از شاخه های گرافیک در رسیدن به اهداف بالا نقش ویژه ای دارد و بخش عمده ای از فعالیتهای تبلیغاتی و تجاری را در بر میگیرد. محیط اطراف ما، خانه ای که در آن زندگی میکنیم، خیابانی که در آن تردد میکنیم و حتی فضای سبزی که در آن قدم میزنیم، همه نیاز به ارتباط منطقی بصری مناسب دارند. چرا که انسان به واسطه گرافیک محیطی با محیط پیرامون خود سخن میگوید و با دیگران ارتباط برقرار میکند.

طراحی گرافیک محیطی پس از جنگ جهانی دوم و تا دهه 70 سهم عمده ای را برای توسعه اقتصادی جامعه ایفا کرده است. عمده ترین گرایش ها نیز در همین دوره پدید آمده است. گرایش نخست "پیکتوگرام ها" است. پیکتوگرام ها، نشانه هایی هستند که در سطح شهر با عنوان راهنما از آن استفاده میشود. در واقع پیکتوگرام ها علائم و نشانه های راهنمایی و رانندگی هستند تا وسایل نقلیه، قوانین عبور و مرور را رعایت کنند. بخش دوم، تابلوهای مربوط به ترافیک خیابان ها و بزرگراه ها هستند که برای ایجاد نظم و منطقی مناسب در سطح شهر نیازمند آنها هستیم و وظیفه آنها ارائه اطلاعات است و این تابلوها به نوعی راه های افراد برای شناسایی مسیر مورد نظر است. در واقع گرافیک محیطی مرز مشترک هنر معماری و طراحی گرافیک است که حتی نصب مجسمه در سطح شهر و نقاشی دیواری در شهرها را نیز شامل میشود. استفاده از حروف معماری روی بدنه ساختمان ها از موارد دیگر گرافیک محیطی هستند. در این میان سوپرگرافیک که پوسترها و بیلبوردها را در برمیگیرد نیز از ارکان اصلی این نوع گرافیک هستند، چرا که کاربرد ارزش های هنری در قالب آگهی های تجاری که بر روی بیلبوردها مشاهده میشود. طراحان در قالب کارهای تجاری و بسته بندی ها میتوانند فرهنگسازی کنند و با استفاده از رنگ و فرم مناسب افراد را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین از جنبه های مهم گرافیک محیطی میتوان به جنبه های روانی آن اشاره کرد. مبلمان شهری، صندلی ها، چراغ ها و به طور کلی نشانه ها میتوانند همراه با رنگ، منبع آرامش یا تنش در سطح شهر باشند. با رعایت اصول مبلمان شهری میتوان نوعی فراغت خاطر و امنیت روانی را برای افراد و مخاطبان فراهم و در واقع محیط را زیبا و برای سکونت افراد قابل تحمل تر کرد.

ایده های خوب در طراحی بیننده را وادار به تفکر میکند، بنابراین صرفاً مصرف و خرید کالا در تبلیغات هدف نیست. هدف آن است که یک نوع آگاهی و ایجاد روحیه صحیح مصرف کردن، صداقت در کیفیت به مصرف کننده منتقل شود. دستیابی این هدف در ترکیب نوشتار و تصویر انجام میشود. ترکیب بندی مناسب نوشته و تصویر ضمن تبلیغ، سلیقه بیننده را هدف قرار میدهد. تبلیغ باید به شکل غیرمستقیم نوعی اطلاع و آگاهی را به بیننده خود منتقل کند و خوب زندگی کردن، درست زندگی کردن ،باید در تبلیغات تجاری گنجانده شود. امروزه پیامهای تبلیغاتی در کشورها به سمت تأمین منافع اجتماعی حرکت میکنند. ایده فضای سبز، بحران کره زمین و نابودی طبیعت در تبلیغات مطرح میشود. این نوع تبلیغات، خرید کالا را هدف قرار نمیدهد بلکه شرایط بهتر زندگی را مدنظر قرار میدهد. در نهایت، اهداف بالاتری دنبال میشود و تنها شرایط رقابتی تجاری مدنظر نیست.