هر پیام تبلیغاتی برای این که بتواند مخاطب را به سوی محتوای پیام خود جلب کند، از یک نوع جاذبه استفاده می کند. معمول  ترین جاذبه های که در پیام های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیردعبارت است از: جاذبه منطقی، احساسی، خنده ،ترس و جاذبه اخلاقی. در زیر هریک از این جاذبه ها مورد بررسی قرار می گیرد و مثال هایی از تبلیغات کشورمان برای هرکدام از آن ها ارائه می شود.

1- جاذبه منطقی

ارتباط برقرار کننده باید به دنبال جاذبه یا مطلبی باشد که پاسخ مورد نظر او را به دنبال داشته باشد. یکی از راه های دریافت این هدف از طریق بهره گیری از جاذبه های منطقی است که به دلبستگی های شخصی مخاطبان هدف، مربوط می شود. جاذبه های منطقی نشان می دهد که کالا، منافع و مزایای مورد انتظار را در بر دارد. پیام هایی که کیفیت، صرفه جویی، فایده و کاربرد کالا را نشان می دهد از جمله پیام هایی است که در آن ها از جاذبه های منطقی استفاده شده است. از این روست که هیوندایی در آگهی تبلیغاتی اتومبیل اِکسِل خود، بر قیمت پایین، صرفه جویی عملیاتی، ویژگی های محسوس و نمایان اتومبیل تکیه می کند.

در جاذبه منطقی به طور مشخص و صریح مزایای کالا، خود کالا، ویژگی های آن و ... عنوان می گردد و از پرداختن به مسائل و موضوع های حاشیه ای خودداری می شود. در واقع در تبلیغی که با استفاده از این نوع جاذبه ارائه می شود عمده ترین دغدغه ی ارائه کننده ی تبلیغ این است که ذهن مخاطب را به خود کالا و خدماتی که فراهم می آورد جلب کند و از پرداختن به حواشی و تحریک احساسات افراد نظیر ورود به طبیعت و مسائلی از این دست خودداری می کند.

در مورد کالاهایی که خریدار علاقه مند به دانستن جزییات فنی و نحوه ی کارکرد آن می باشد این نوع جاذبه مناسب به نظر می رسد. برای مثال شرکت پارس خزر در خصوص کالای جاروبرقی خود مستقیماً به ابعاد فنی و ویژگی های آن اشاره می کند و در واقع از جاذبه ی منطقی بهره می گیرد. این تبلیغ به شرح زیر است:

 

*جاروبرقی پارس خزر

*مجهز به سنسور تشخیص دهنده ی گرد و غبار در مسیر حرکت جاروبرقی هنگام تمیز کردن.

*با قدرت 150 وات واقعی

*مجهز به میکروفیلترهای مخصوص تصفیه ی گرد و غبار و پاکت سه لایه.

*کم صدا و دارای لوله ی قابل تنظیم(تلسکوپی)

*دارای دو فیلتر تصفیه هوا

*قابلیت چرخش 360درجه لوله خرطومی(سهولت در کار و جا به جایی).

*دارای چراغ الکترونیکی نشان دهنده ی پر شدن پاکت و گرفتگی لوله.

*با دویست مرکز خدمات پس از فروش در سراسر کشور.

 

2-جاذبه ی احساسی

در مقابل تبلیغ با جاذبه ی منطقی، تبلیغ با جاذبه ی احساسی قرار دارد. در تبلیغ با جاذبه ی احساسی برخلاف جاذبه ی منطقی، سعی در تحریک احساسات فرد و برانگیختن آن و رسیدن به مقصود از این طریق است.

هدف تبلیغ با جاذبه ی احساسات، عبارت است از ایجاد و برقراری ارتباط بین کالا و مصرف کننده، که آن را استراتژی اتصال نیز می گویند. تبلیغ با جاذبه ی احساسات، احتمال درک بهتر پیام را برای مخاطب فراهم میکند و بیشتر در ذهن مخاطب حک شده و باقی می ماند و بیشتر فرد را با کالا درگیر می کند.

تبلیغ با جاذبه ی احساسات در عین حال که ممکن است اثر بهتری بر روی فرد بگذارد، با این همه نمی توان از طریق آن اطلاعات مفید و کافی و مناسبی را در خصوص کالا به مخاطب منتقل کرد.

 

3-جاذبه خنده و طنز

تبلیغ با جاذبه ی خنده و یا جاذبه ترس هر دو زیر مجموعه تبلیغ با جاذبه احساسات است و یا به عبارتی تبلیغ احساسی است. به یک اعتبار می توان گفت تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می شود در نقطه مقابل تبلیغاتی است که با محتوای ترس ارائه می شود. تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می شود، در زمره ی تبلیغاتی است که بهتر از همه شهرت یافته و در بین تبلیغاتی که به نمایش در می آید بیشتر از بقیه به یاد می ماند و در مورد آن صحبت می شود.

متخصصان تبلیغات بر استفاده از تبلیغ با محتوای خنده دلایل چندی دارند. از جمله  اینکه پیام های مفرح و خنده آور در جلب و جذب توجه مشتری و ایجاد تمایل او، نسبت به تبلیغات جدی، اثربخش تر به نظر می رسد. این نوع تبلیغ همچنین با تغییر نگرش و ایجاد احساس مثبت در مخاطب، اثربخشی پیام را افزایش می دهد. این روحیه و احساس مثبت نه تنها تمایل و علاقه مخاطب را به تبلیغ بیشتر می کند بلکه گرایش و احساس او را به کالاها یا خدمات شرکت ما شدت می بخشد. همچنین عنوان می شود که تبلیغ با جاذبه خنده از یک جهت دیگر نیز تاثیرگذارتر به نظر می رسد و آن عبارت است از این که از آن جایی که خنده ذهن افراد را به خود معطوف می کند از این رو احتمال این که مخاطب را به انتقاد در مقابل تبلیغ بکشاند کمتر می کند.

4-جاذبه ی ترس

همان طور که عنوان شد در واقع تبلیغاتی که با محتوای ترس ارائه می شود در نقطه ی مقابل تبلیغاتی است که با محتوای خنده ارائه می شود.

بازاریابان برخی از مواقع، در پیام های تبلیغاتی از جاذبه ترس استفاده می کنند تا از این طریق در مخاطب، نگرانی به وجود آورند و آن ها را تحریک به انجام و یا عدم انجام کاری کنند. برخی از تبلیغات به مخاطرات فیزیکی و جسمی و یا سایر عواقب منفی که ممکن است در صورت عدم تغییر رفتار و یا نگرش فرد رخ دهد اشاره می کند.برای مثال انجمن سرطان امریکا در تبلیغات خود برای جلوگیری از رواج سیگار در بین افراد تاکید می کند که کشیدن سیگار موجب بروز سرطان ریه و سایر بیماری ها می گردد و از این طریق افراد سیگاری را تشویق به ترک سیگار می کند تا سلامت خود را از دست ندهند. فرد از این طریق متوجه می شود که اگر سیگار را ترک نکند، سرطان می گیرد.

5-جاذبه اخلاقی

یکی دیگر از انواع جاذبه ها، جاذبه اخلاقی است. این نوع جاذبه بر تشخیص مخاطبان درباره ی درست یا غلط بودن چیزی تکیه می کند. از جاذبه اخلاقی زمانی  استفاده می شود که هدف، وادار کردن مردم به حمایت و طرفداری از پاره ای از مسائل اجتماعی است. مسائلی نظیر محیط زیست پاک تر، مناسبات نژادی برتر، تساوی حقوق زنان و کمک به مستمندان. سازمان مارچ آو دایمز در آگهی خود عنوان می کند "خداوند، شما را سالم و تندرست آفریده است، به کسانی کمک کنید که این طور آفریده نشده اند" که مصداق همین معناست.