بازاریابان جهانی، با طیف گسترده ای  از رسانه های گوناگون، سروکار دارند. انواع رسانه ها در همه کشورها در دسترس نیستد و حتی اگر در دسترس باشند، از لحاظ مسائلی همچون کیفیت و قابلیت های فنی برای پخش و انتقال پیام به مخاطبان، ممکن است محدود باشند. مثلاً در بعضی از کشورها، محدودیت های زمانی برای پخش پیام های تبلیغاتی در رادیو و تلویزیون در نظر گرفته شده اند؛ در حالی که برخی دیگر از کشورها، محدودیت زمانی وجود ندارد. بنابراین، در بازاریابی جهانی، علاوه بر در نظر داشتن تأثیر عوامل محیطی و فرهنگی، به محدودیت ها، عوامل فنی و وجود امکانات و ابزار، برای انتقال پیام نیز باید توجه کرد. نادیده گرفتن عوامل مذکور، شرکت های جهانی را در تصمیم گیری بهینه دچار مشکل می کند.

در طراحی و اجرای تبلیغات جهانی، به جز عواملی که بیان شد، به عوامل زیر نیز باید توجه داشت:

ـ توجه به عادات مردم در استفاده از رسانه ها:  در جوامع و بازارهای هدف مختلف، مردم، تحت تأثیر رسانه های خاصی هستند. اعتبار پیام رسانی و تأثیر رسانه ها در جوامع مختلف، متفاوت است. در برخی از جوامع، تلویزیون، و در جاهای دیگر، رادیو، و در بعضی دیگر از جوامع، روزنامه های محلی، تأثیر بیشتری دارند. بنابراین، در تبلیغات جهانی، رسانه ها باید با توجه به اعتبار پیام رسانی آنها و عادات مردم در استفاده از رسانه های خاص، انتخاب شوند. به عنوان مثال، در آمریکای شمالی، تبلیغات از طریق تلویزیون و رادیو، همان تأثیر را دارد تبلیغات از طریق سینما، تابلوهای کنار جاده ای و همچنین تبلیغات از طریق پست. در حالی که در کشورهای کمتر توسعه یافته، تأثیر تبلیغات از طریق پست، اندک است و رسانه های صوتی و تصویری، بیشترین تاثیر را در انتقال پیام تبلیغاتی دارند.

ـ سطح سواد در انتقال پیام، بسیار مهم میباشد. در کشورهایی که درصد باسواد کمتر است، تاثیر تبلیغات از طریق رسانه های تصویری و صوتی بیشتر خواهد بود.

ـ تأثیر شبکه های ماهواره ای که در حقیقت، تحت کنترل دولت ها نمیباشند، انقلابی در تبلیغات تلویزیونی ایجاد کرده است. برترین این شبکه ها، از نظر آگهی شبکه «اسکای» است که در اغلب کشورها، وجود دارد. صاحب این شبکه، «روپرت مرداک» در سال 1993، ماهواره «استار» را نیز خریداری کرد که جمعاً، 45 میلیون نفر را از مصر تا مغولستان، پوشش می دهد.

شبکه ماهواره ای «ام.تی.وی» 250 میلیون مشترک را در بیش از 60 کشور جهان و کانال «دیسکاوری»، 87 میلیون مشترک را در بیش از 90 کشور دنیا پوشش تصویری می دهند. با توجه به پوشش وسیع ماهواره ها، در تبلیغات جهانی از این طریق، باید از محصول جهانی با یک نشان، استفاده شود. زبان انگلیسی، زبان اصلی اغلب ماهواره هاست، ولی در عین حال، حرکت به سوی محلی کردن ماهواره ها نیزشروع  شده است.

 

 

آنچه که امروز به عنوان تبلیغات نو و جدید می شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد.

اما به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری می توان سه دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت.

1) دوره علایم تجاری در زمان های گذشته افتخار و غروری که استادکاران داشتند، منجر به استفاده تبلیغاتی از آن به شکل علامت یا علامت های مشخص، شده است. به طور مثال آنان برای موضوعاتی مانند کاسه، کوزه سفالی و.... علامت خود را حک می کردند. بدین ترتیب شهرت آنان دست به دست و زبان به زبان می گشت و خریداران هنگام خرید به علایم تجاری توجه می کردند.

۲)  نشانه ها و تبلیغ روی دیوارها

وسیله دیگر تبلیغات، جملاتی بود که روی سنگ و دیوارهای جنب محلی که اجناس مختلف به فروش می رسید نوشته می شد و از اجناس و کالا تمجید و تحسین می کرد. نظیر آن را می توان تبلیغات دیوارها و تابلوهای بالای مغازه های امروزی ذکر کرد. به طور مثال کاوش هایی که در شهر بمبئی آمده نشان داده است که در هر دکان کوچکی یک نوشته ای روی دیوار جنب در ورودی مغازه داشته است.

۳) جارچی های شهر

در دوران گذشته به ویژه در یونان، جارچیهای عمومی وظیفه اطلاع رسانی را انجام می دادند، آنان اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم را انتشار و بابت آن دستمزد می گرفتند. آنان حتی اتحادیه ای نیز تشکیل داده بودند اما بعد از ۱۴۵۰ و اختراع ماشین چاپ به وسیله یوهان گوتنبرگ به تدریج و تقریباً طی ۳۰۰ سال تمام اروپا تحت تأثیر این صنعت قرار گرفت. با بسط و گسترش مطبوعات در اواسط قرن هفدهم، تبلیغات به صورت جدیدی برای اطلاع افراد باسواد رشد و کم کم شروع به پیشرفت کرد.

بسط و توسعه چاپ روز به روز بر تعداد روزنامه ها و مجله ها افزوده شد و اولین روزنامه در ایالات متحده به نام بوستون نیوزلتر در سال ۱۶۹۰ چاپ شد و در سال ۱۹۱۴ قریب ۱۵ هزار روزنامه و مجله در این کشور منتشر شد.

سرانجام پس از پیدایش رادیو و ارسال اولین پیام به وسیله مارکنی در سال ۱۸۹۵ کم کم تبلیغات جای خود را در رسانه جدید گشود و اولین رادیو تجاری به نام کاکا در شهر پیترزبورگ واقع در ایالات پنسیلوانیا راه اندازی شد و بعدها شبکه عظیمی مانند A.B.C در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد، پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تبلیغات از طریق تلویزیون شروع شد و به سرعت گسترش یافت.

در فاصله بین سال های ۱۸۹۰ و دهه ۱۹۲۰ شاهد تغییرات عمده ای در صنعت تبلیغات بازرگانی و آثار اجتماعی آن بودیم. تا قبل از ۱۸۹۰ توجه مؤسسات تبلیغی تنها معطوف به بازار فروش کالا یا متن رسانه های مناسب و کوشش در متقاعد کردن صاحب شغلی است که باید برای آنها تبلیغ می شد. بعد از سال ۱۸۹۰ تبلیغات حاکی از گسترش دامنه خلاقیت و نقش مشاغل شد.

تبلیغات بازرگانی با به کار بردن شگردهای مختلف ارایه شد و با استفاده از قلم های مختلف و صفحه آرایی های مختلف و غیره به راه چند سویه ای برای اقناع مخاطبان تبدیل شد.

 

تاریخچه تبلیغات در ایران

تاریخچه تبلیغات در ایران را می توان به طور کلی بر دو دوره تاریخی تقسیم کرد:

الف) دوره باستان

ب) دوره عصر جدید الف: تبلیغات دوره باستان که به طور کلی تحت تأثیر کشاورزی و ویژگی های آن می باشد یک نوع ارتباطات شفاهی است و مانند سایر کشورهای دیگر باستان علایم تجاری، دیوار نوشته ها و جارچیها مهمترین شیوه های پیام رسانی و آگهی به شمار می روند.

ج) عصر جدید با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه (کاغذ اخبار) در عصر قاجاریه، کم کم آگهی های تجاری نیز به نشریات راه یافتند. بدین ترتیب آگهی در رسانه های جمعی ایران از دیوارکوب شروع شد و به نشریه های ادواری، کتاب، سینما، رادیو و سرانجام تلویزیون راه یافت.

اولین روزنامه ای که مبادرت به درج آگهی کرد روزنامه وقایع اتفاقیه در سال ۱۲۶۷ شمسی بود.

در عهد قاجار، آگهی، حداقل سه نام داشت ابتدا اعلانها و اشتهارنامه که مورد قبول عامه قرار نگرفته است سپس اعلان که مصدر باب افعال است به معنی آشکار شدن و علنی ساختن است و به دنبال تشکیل فرهنگستان ایران در سال ۱۳۱۴ واژه آگاهی جایگزین اعلان شد اما سرپاس مختاری رییس وقت اداره کل شهربانی طی نامه ای از ریاست وزرا درخواست کرد که چون کلمه آگاهی برای تأمینات اداره کل شهربانی تعیین شده است به تمام وزارتخانه ها و دوایر دولتی دستور صادر شود که از استعمال کلمه آگاهی به جای اعلان خودداری نمایند، لذا از این پس آگهی جای آگاهی را گرفت.

 

ظهور کانون های آگهی و تبلیغاتی

اولین کانون آگهی در سال ۱۳۱۶ با عنوان کانون تبلیغاتی زیبا به مدیر مسؤولی حمزه نعمتی راه اندازی شد و نخستین مؤسسه تبلیغاتی ایران است که به طور رسمی به عضویت اتحادیه مؤسسات تبلیغاتی انگلستان و اتحادیه بین المللی تبلیغات ایالات متحده درآمد و در سال ۱۳۱۹ شمسی اداره کل تبلیغات و انتشارات توسط عیسی صدیق در خانه سیدالعراقین تأسیس شد و به دنبال آن باید شروع فعالیت تبلیغات تجاری به معنی واقعی را سال ۱۳۲۵ دانست چنان که در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی در تهران ۱۸ کانون آگهی مشغول فعالیت بودند.

تبلیغات در ایران از دهه ۴۲ تا ۵۲ بر محور سیاست های اقتصادی رژیم در معرفی کالاهای مصرفی و رویدادهای روبنایی زندگی متمرکز بود. از اواسط سال های ۴۲ تحت تأثیر این شرایط جدید پس از قیام مردمی ۱۵ خرداد، آن سال دولت به تمرکز برنامه های تبلیغاتی و توسعه امکانات ارتباطی توجه خاصی پیدا کرد. به همین دلیل در اواخر همان سال وزارت اطلاعات تأسیس شد و به دنبال آن اقدام برای ایجاد تلویزیون دولتی که در آغاز سازمان تلویزیون ملی ایران نامیده شد و چند سال با ادغام رادیو در آن، عنوان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به خود گرفت، شروع شد.

در پی این تحولات سازمان های تبلیغاتی به منظور حفظ و حمایت از حقوق خود و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنف و به منظور بهبود وضع خود، اتحادیه ای به نام «اتحادیه دارندگان سازمان های تبلیغاتی»، تشکیل شد. قابل ذکر است اولین جشنواره فیلم های تبلیغاتی نیز در سال ۱۳۴۹ در شیراز برگزار شد.

د) آگهی مجله باید خود را از میان مجموعه نامنظمی از سایر تبلیغات جدا ساخته و توجه همه را به خود جلب نماید.

 

ب) تبلیغات محیطی( بیلبوردها )

رسانه بیلبورد

احتمالاً شما هم ایمیل هایی با عنوان تصاویر جالب دریافت کرده اید که به طور مثال تبلیغ یک کالا را با بیلبورد نشان می دهد. شاید حسرت خورده اید که چرا در ایران چنین تبلیغاتی را در بیلبورد نمی بینید. یکی از مشکلات در این میان ناشناخته ماندن بیلبورد به عنوان یک رسانه است. این پرونده قصد دارد که بیلبورد را به عنوان یک رسانه مهم تبلیغاتی در ذهن مدیران بازنمایی کند.

 

بیلبورد رسانه جلب مشتری

اگر از بزرگراه های مدرس، همت و چمران در شهر تهران گذر کرده باشید، به طور حتم چشمتان به یکی از تابلوهای رنگانگ تبلیغاتی افتاده که در کنار بزرگراه ها خودنمایی می کنند. به تابلوهای بزرگی که معمولاً از آنها برای تبلیغات استفاده و در نواحی پر ترافیک و در کنار جاده های شلوغ یافت می شوند، «بیلبورد» می گویند. بیلبوردها دارای اندازه های مختلفی هستند اما معمولاً در اندازه های بزرگ و با جملات کنایه دار یا ایهام دار سعی می کنند تا نگاه مشتری را به خود جلب کنند.

اکثر بیلبوردهای برجسته در امتداد بزرگراه ها نصب می شوند به طوری که اثر آنها در ذهن سرنشینان باید زیاد باشد. بیلبوردها معمولاً راه اصلی پیدا کردن غذا و بنزین در بزرگراه های ناآشنا برای رانندگان هستند. در ایالات متحده سالانه بین پنج تا ۱۵ هزار بیلبورد در جاده ها نصب می شوند. برخی از شهرها در دنیا حجم انبوهی از بیلبوردها را دارا هستند. میدان ساعت در نیویورک مثال خوبی در این مورد است که به خاطر کمبود فضا، بر بالای بسیاری از ساختمان ها بیلبورد نصب شده است.

 

بیلبورد یک رسانه است

بیلبوردها بیش از آنکه ابزار تبلیغاتی باشند، یک رسانه به حساب می آیند؛ رسانه ای که می تواند پیام خود را به مؤثرترین شکل ممکن به مخاطب خود منتقل کند. به رسانه ای که بیشترین اثربخشی را برای تبلیغات داشته باشد و موجب بقاء و موفقیت تبلیغات شود، «رسانه اثربخش» می گویند. به بیان دیگر، رسانه ای که بتواند پیام فروش و بازاریابی را در مخاطبان درونی کند که قدرت نیازسنجی، نیازسازی، نیازمندی و نیازشناسی آنان را تحریک کرده و آنها را به عکس العمل وادارد، رسانه ای اثربخش است. به طور معمول بیلبوردها در زمره رسانه های اثر بخش جای می گیرند. اگر چه شرکت ها، رسانه اثربخش خود را براساس استراتژی های بازاریابی و براساس تحقیقات انتخاب می کنند، اما به طور مثال این مسأله به اثبات رسیده که برای شرکت های تولیدکننده خودرو، بهترین شیوه تبلیغاتی بیلبورد است.

در تعریف های رسانه اثربخش براساس مدل هرم مشتری، بیلبورد یک رسانه طلایی (Golden Media) برای تبلیغ لوازم خانگی به حساب می آید. مشتریان رسانه طلایی سودآوری کمتری دارند ولی از محصولات و خدمات شرکت رضایت دارند و به وسیله رسانه طلایی می توان وفاداری آنها را زیاد کرد. با ظهور فناوری های جدید، بیلبوردها اکنون به رسانه ای تعاملی تبدیل و از حالت یک تابلوی تبلیغاتی غیرمتحرک خارج شده اند. در پنجاه و چهارمین جشنواره تبلیغات کن، بیلبوردی از BBC برنده جایزه شد. در این بیلبورد از مخاطبین خواسته شده بود تا با ارسال پیامک به شماره های اعلام شده رأی دهند که آیا نیروهای آمریکایی در جنگ ها اشغالگر هستند یا آزادی بخش که رأی آنها پس ارسال پیامک روی بیلبورد ثبت می شد. چنین شیوه ای باعث می شود تا مخاطبین بیلبورد از حالت انفعالی خارج شده و بالا و پایین رفتن آمار ثبت شده را بر روی بیلبورد دیجیتال مشاهده کنند.

● بیلبوردها چگونه متولد شدند

پیشینه بیلبورد به تمدن های اولیه باز می گردد. در تاریخ مصر باستان به ستون های سنگی اوبلیسک برمی خوریم که ستون هایی چهار وجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یک تکه ساخته شده اند. این ستون ها نه تنها جنبه تزئینی داشته بلکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار می رفته اند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده بود. همچنین هرچند مطالب موجود بر این ستون ها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز از تبلیغات می گنجد. نخستین قدم ها در مسیر تبلیغات در سال۱۴۵۰، زمانی که «یوهان گوتنبرگ» ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، بر می گردد که با انتشار برگه های آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد. در سال ۱۷۹۶ با تکمیل روش های لیتوگرافی، اولین پوستر تصویرسازی شده به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال فضاهایی مناسب برای نصب آگهی های خود بودند تا در محدوده زمانی مشخص، بیشترین بازدیدکننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد؛ به این ترتیب، ستون ها و جعبه های ویژه نصب آگهی در نقاط پر رفت و آمد شهرها برپا شد.اولین بار تبلیغات در حاشیه جاده ها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آنها علامت ها و تابلوهایی را بر دیوارها و نرده ها نقش کرده یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب می کردند. در نیویورک در سال ۱۸۳۵، اولین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد.


شیوه های ارائه تبلیغات در بیلبورد

بیلبوردها باید تأثیری ماندگار و برق آسا در حافظه مشتری بگذارند به طوری که بعد از اینکه بیننده از محل دور شد، همچنان به تبلیغ و موضوع آن فکر کند. تبلیغ بر روی بیلبورد باید در زمان بسیار کوتاه قابل خواندن باشد. در حالی که اتوموبیل با سرعت زیاد از کنار یک بیلبورد عبور می کند، سرنشینان آن باید بتوانند آن را بخوانند و یا پیام مورد نظر را دریافت کنند. بنابراین آنها معمولاً شامل چند لغت در اندازه بزرگ و خوانا بوده و یا دارای تصاویر کنایه دار و گیرا با رنگ های درخشان هستند.

در برخی از بیلبوردها اشیاء یا تصاویر خارج از حجم چارچوب اصلی به صورت چند بعدی طراحی و نمایش داده می شوند. به عنوان مثال در اوایل قرن بیست و یکم در آمریکا تبلیغی برای یک فروشگاه زنجیره ای فست فود طراحی شد که در آن گاوی خارج از صفحه بیلبورد در حال نوشتن یک شعار علیه مصرف گوشت گاو با غلط املایی را نمایش می داد."frendz don&#۰۳۹;t let frendz eat beef."

 

چه کسانی باید از تبلیغات محیطی استفاده نمایند؟

خرده فروشان، شرکتهای خدماتی یا حتی موسساتی که مخاطبان موردنظرشان در یک ناحیة جغرافیایی واقع شده اند، نامزدهای ایده آلی جهت استفاده از تبلیغات محیطی محسوب می‌شوند، چرا که امروزه بیل بوردها در تبلیغات تجاری از شهرت خاصی برخوردارند.

مزایای تبلیغات محیطی

الف ) اینگونه تبلیغات از نمای فوق العاده وسیعی برخوردار بوده و به جهت اندازه وسیع آن، ارتباط زیادی با مخاطبان برقرار خواهد شد.

ب) بیل بردها توالی تصویری خوبی را ارائه می‌دهند ( نمایش مکرر تصاویر)

ج) یکی از مزیت های بیلبرد تبلیغ 24 ساعتی آن است.

د) بعنوان یک رسانه موجب ایجاد آگاهی در بینندگان می‌شود ، همچنین تصاویر ،‌نقش مکملی در تبیین پیام تبلیغات دارد.

ه) اغلب با مخاطبانی سطح بالا در ارتباط می‌باشند.

و) پیام یا موقعیت سنجی را بصورتی ساده و کاملاً قوی به مخاطبان انتقال می‌دهند.

ی) وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکت های کوچک که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید است. بیلبورد در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم اثر بودن تبلیغات در رسانه های چاپی می تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را جلب کند. از سوی دیگر صاحبان این نوع تبلیغات دنبال مشتری نمی گردند بلکه این مشتریان هستند که آنها را می یابند.

نواقص تبلیغات محیطی:

الف ) هزینه زیاد اجرای بیلبردها، مانعی برای شرکتهای کوچک به حساب می‌آید.

ب) شرکتهای تبلیغاتی محیطی نیاز به برنامه های بلند مدت دارند، بدین معنی که قبل از اینکه بخواهند بیل بردی طراحی کرده و سپس آن را اجرا کنند و از آن بهره برداری نمایند، شاید ماهها و حتی چندین سال طول بکشد.

ج) باد و باران می‌تواند آنها را به آسانی تخریب سازد.

د) ابنگونه تبلیغات در نزد افرادی که در بیرون مشغول بکار هستند خوشایند تلقی نمی‌شود و حتی نصب آنها در برخی از مکان ها قدغن شده است.

 

نکات اساسی در استفاده از تبلیغات محیطی

الف ) سعی کنید تصاویر و نوشته ها را تا جایی که امکان دارد، ساده انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که بیننده،‌تابلو را از فاصله بسیار دوری مشاهده می‌نماید و اگر در حال رانندگی باشد، به سرعت از آن دور خواهد شد.

ب) تا جایی که امکان دارد از حروف بزرگ استفاده نمائید. یک حرفی به اندازة 60 سانتی متر، در فاصله 840 قدمی تابلو خوانده می‌شود و یک حرف 15 سانتی، نیز تقریباً در فاصله 210 قدمی تابلو، خوانده خواهد شد. یک حرف 2/5 سانتی، تنها زمانی خوانده می‌شود که بیننده در فاصله 35 قدمی تابلو ایستاده باشد. باید توجه داشت که اغلب بینندگان هرگز نزدیک تابلو نمی‌شوند.

ج ) سعی کنید از نوشته‌ها و عناصر گرافیکی ساده استفاده نمائید.

د) انتخاب رنگ در ارتباط سازی با مخاطبان تأثیر بسزایی خواهد داشت. رنگهای گرم همچو: قرمز و نارنجی ، نسبت به رنگهای سرد منجمله سبز و آبی، به مخاطبان نزدیک تر خواهند بود، از طرفی دیگر سایه های تیره ، پرجلوه تر به نظر رسیده، در صورتیکه رنگهای روشن ، گویی خود را به عقب می‌کشانند. ترکیبات رنگی با تضاد بالا( سیاه و سفید ، سیاه و زود و .. ) خیلی زننده و پرجلوه خواهند بود، در صورتیکه ترکیبات سفید با درجات تیره و روشن برابر ( من جمله، قرمز و سبز ) زمانیکه از یک مسافتی دور دیده شوند،‌ناخوانا خواهند بود.

ه) طرح خود را از فواصل متعددی مورد بررسی قرار دهید تا به نتایج مطلوبی دست یابید. در ابتدا تصویر کوچکی از تابلوی مربوطه تهیه کرده و آن را روی دیوار بچسبانید، سپس با کمک کاتر در وسط کاغذ کادری به شکل مستطیل افقی در آورید و بعد از داخل این کادر که مرتباً به عقب و جلو کشیده می‌شود، طرح روی دیوار را مشاهده کرده و این کار را تا جایی ادامه دهید که بتوانید در فاصله ای مناسب ، تصویر را به صورت کامل رؤیت نمائید.

رسانه های تبلیغی ، همچو سایر علوم به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. چون تا 10 سال دیگر، روزنامه ها ، مجلات ، تلویزیون و رادیو هنوز در اختیار ما خواهند بود،‌مشکل است تا پیش بینی کنیم که چه رسانه هایی به جمع این رسانه ها افزوده خواهند شد و نفوذ کدامیک در جامعه بیشتر یا کمتر خواهد شد.

سایت های مختلف اینترنتی ، اگهی و تبلیغات در پشت جلد کتاب، بازاریابی با کمک فاکس ، عرضه محصولات سینمایی و تلویزیونی، تبلیغات در ویدئوهای خانگی، انتقال پیام های تبلیغاتی به مشتریان تلفنی ، سیستم های مولتی مدیا و غیره، امروزه جزء حوزه انتخابی مبلغان به حساب می‌آیند. برخی از اینگونه تبلیغات هزینه بردارند، برخی دیگر نه. برخی از آنها کم کم از صحنه دور خواهند شد اما برخی دیگر توسعه می‌یابند.

 به هر جهت موارد مذکور یا هر گونه فکر نویی که در ذهن دانشمندان یا بازاریاب ها وجود داشته ،‌ممکن است در قرن بعدی جزء قوی ترین ابزارهای تبلیغاتی محسوب شوند. هنگام پژوهش در رسانه های جدید، از همان قوانینی استفاده نمائید که جهت بررسی رسانه های کنونی مورد استفاده قرار می‌گرفتند،

عمده این دستوالعملها عبارتند از :

- آیا این رسانه مرا به مخاطبان مورد نظرم نزدیک می‌کند؟

- آیا این قدرت را دارد که بتواند آنها را تحت نفوذ خود درآورد؟