تبلیغات، دانش مشتری را درباره بهترین محصولات و خدمات افزایش می‌دهد، اطلاعات مردم درباره اختراعات جدید در علم پزشکی یا دانستن مسائل جدید را بالا می‌برد. همچنین با ارائه اطلاعات در برقراری ارتباط با دولت کمک می‌کند. این اطلاعات دولتی برای بهبود زندگی مردم و شهرنشینان در هر کشوری لازم و ضروری است.

 

 

الف – عملکرد اقتصادی:

1-    تبلیغات با ارائه اطلاعاتی در مورد محصولات مختلف و خدمات در مشتریان تقاضا و احتیاج ایجاد می‌کند.

2-    تبلیغات با افزایش تعداد مشتریان ، حجم خرید و فروش را بالا می‌برد.

3-    تبلیغات به ایجاد تصویر خوب و اعتبار در ذهن مردم، نه تنها برای تولید کننده، بلکه برای تبلیغاتچی کمک می‌کند.

4-  تبلیغات به نگهداشتن قیمت بهترین اجناس و خدمات کمک کرده و از این طریق اکثر کارخانه ها را به ایجاد توازن در زمینه عرضه و تقاضا رهنمون می‌شود.

5-    تبلیغات، برخورد مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده را برقرار می‌کند.

ب- عملکرد اجتماعی:

1- تبلیغات ، اکثر مردم را به استفاده از اجناس خاصی علاقمند می‌کند. این نوعی از آموزش نامیده می‌شود.

2- تبلیغات ، با هدایت کارخانه ها به سوی تولید در مقیاس وسیع ، شانس استخدام افراد را نیز افزایش می‌دهد.

3- تبلیغات، به نیروی مشتریان قوت و توان می‌بخشد و نیازها و خواسته هایی را برای بهترین نوع زندگی در مردم می‌آفریند.

4- روزنامه ها و مجلات در صورتی که تبلیغات نداشته باشند، نمی‌توانند ارزان به فروش برسند.

5- تبلیغات، شاغلان در رشته های هنری و نویسندگان را در داشتن فرصت های شغلی بیشتر و استخدام تضیمن می‌کند.

 

رسانه تبلیغاتی

1-    هر وسیله‌ای که طرح یا تدبیر یا شیوه ای برای حمل کردن پیام تبلیغاتی داشته باشد، یک (رسانه تبلیغی ) است.

2-    ( رسانه تبلیغاتی ) در شرایطی که سه قابلیت زیر را داشته باشد، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد:

               الف- باید احتمال رسیدن به تعداد زیادی از مردم را داشته باشد.

               ب- باید توجه آنان را به خود جلب کند.

              ج- باید قیمت کمتری داشته باشد.

 

اشکال تبلیغات:

تبلیغات براساس نحوه و نوع عملکرد به 5 شکل تقسیم می‌شود که عبارتند از :

1-  آگهی( خبر، اعلان) : در مواقعی که محصول یا خدمات جدیدی وارد بازار شود از این شکل استفاده می‌شود. هدف از آن اقناع نیست ، بلکه هدف آن آگاهی دادن به مردم است.

2-  توصیف ( تشریح ، تبیین ): اکثر اشکال تبلیغاتی از این نوع هستند، این روش توصیف کالا یا خدمات، آفریدن آرزو در افکار مردم برای تهیه کالاهای یاد شده و استفاده از خدمات تبلیغ شده است.

3-  تبلیغ به شکل درام: این روش به دنبال جلب توجه خوانندگان تبلیغ است، تیترها، رنگها و سایر مشخصه هایی که سؤالاتی را درذهن ایجاد کرده و به کار برده می‌شوند برای خلق این نوع از تبلیغ به کار گرفته می‌شود. چنین تبلیغاتی شامل نگهداری تقاضاها می‌شود.

4-  یادآوری کردن: روشهای مختلفی براساس یادآوری کردن پایه ریزی شده و بصورت پررنگ به افکار خوانندگان هجوم می‌آورند. شعارها و کلماتی که برای استفاده در این روش به کار گرفته می‌شوند، خیلی کوتاه بوده و می‌تواند موضوع آنها را در ذهن شما به خاطر آورد.

5-  تحریک: در مواقعی که فشار در شخص ایجاد شود، شکل جالبی از این نوع تبلیغ ایجاد می‌شود. این جنبه‌ها معمولاً بوسیله شرکتهایی که خدماتی نظیر بیمه گذاری و بانکداری و غیره ارائه می دهند ، انجام می‌گیرد. تبلیغات در این نوع کارکرد، به جای متوسل شدن به نظرات خوانندگان از ترکیب بحث با پاسخگویی منطقی بهره گیری می‌کند.