ماشین لباسشویی یا آدم لباس شویی؟: اگر اخیرا گذارتان به خیابان‌های شهر افتاده باشد‌، یا به مانند خیلی از دقیق‌نگرها و یا تبلیغ‌دوستان نسبت به تبلیغات شهری علاقه نشان می‌دهید‌، حتما بیلبورد جدید شرکت ال جی‌، مِن باب ماشین لباس‌شویی جدیدش را دیده‌اید. با شعار‌: «6 حرکت‌… کیش و مات!»
بیلبوردی که با رعایت یک سری استانداردها در مضون‌، تکنیک و اجرا توانسته در حد خود دیده شود و شاید بتوان در زمره‌ی تبلیغات ایده‌محور جایش داد. ‌یادداشتی که می‌خوانید بررسی این تبلیغ به لحاظ هدف ِ ایده و نوع اجراست. با این امید که تاثیر مثبتی هر چند ناچیز در ارتقای سطح تبلیغات و افزایش کیفیتِ توجه مخاطبان عامه به تبلیغات داشته باشد.
ابتدایی‌ترین نکته‌ای که در بدو نگاه به این طرح نظر را معطوف می‌کند این مسئله است که چهارچوب و فضای طراحی به دو باکس تقریبا مساوی تقسیم شده و ظاهرا دلیل این امر این بوده که علاوه بر معرفی این محصول جدید و انتقال اطلاعاتی در مورد نوع، ویژگی و کاربرد محصول‌، بتوان ایده را نیز به مخاطب و بیننده انتقال داد. در واقع باکس و فضای تبلیغاتی به دو بخش تقسیم شده‌: بخش ایده‌محور‌، بخش اطلاع‌رسان و آگاهی‌دهنده‌. که این ساختار و فرم در بیان‌، ساختاری است که کمتر دیده شده و از این جهت حرکت جدیدی محسوب می‌شود که می‌تواند ناشی از جسارت مجریان آژانس تبلیغاتی "تبلیغ نو" باشد. زیرا این ابتکار در شرایطی می‌توانست حتی به ضرر تبلیغ باشد و موجب گمراهی بیننده بشود‌، چرا که بک‌گراند استفاده شده در این دو فضا کاملا متفاوت است و ممکن بود این احساس به وجود بیاید که آنچه که بیننده می‌نگرد در واقع دو تبلیغ مجزا از هم است و نگاهش از بخش دوم تبلیغ باز بماند و در این حالت آن‌چه نصیب بیننده می‌شد تنها یک طرح کاملا بی‌هدف و ناقص بود! اما مجری با ترفندهایی از لحاظ تکنیکی‌، این نقیصه را به نحو مطلوبی برطرف کرده‌. استفاده از رنگ قرمز در تایتل‌ها در هر دو بخش‌، فونت یکسان و نکته‌ی مهم‌تر‌، استفاده از عدد 6 با سایز بزرگ‌تر در هر دو‌بخش‌، باعث ارتباط سریع‌تر نگاه به سمت هر دو قسمت شده است.

 کیش و مات! شاه یا وزیر؟

ایده ی تبلیغاتی این بیلبورد در واقع بر اساس کاربرد ویژه ی ماشین لباس شویی جدید LG شکل گرفته ، آنچه با دیدن طرح به ما منتقل می شود در واقع دستگاهیست که لباس های ما را در شش حرکت به شیوه ای بهتر از دیگر ماشین ها می شوید.
Copywriting این اثر تبلیغاتی در واقع شامل دو جمله است :اول: 6حرکت … کیش و مات! دوم: با 6Motion نو شوید. که درواقع جمله ی دوم مکمل عنوان اول و توضیح دهنده ی آن است. نکته ی مورد بحث اینجاست که مخاطب اصلی این تبلیغ کیست؟ اگر گروه اصلی مشتریان این محصول را خانم های متاهل و مادران جامعه در نظر بگیریم، بخش عمده ای از این گروه را افراد بالای 35 سال تشکیل می دهند. سوال اینجاست که استفاده از ترجمه ی انگلیسی شش حرکت : 6Motion مناسب این گروه از افراد جامعه است؟ و در مقایسه با استفاده ی عبارت فارسی آن ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می کند ؟ به نظر می رسد این طور نباشد! اما  دلیل استفاده از این عبارت بصورت انگلیسی چه بوده؟ آیا نام این ماشین لباسشویی 6Motion بوده و ال اجی قصد معرفی نام صحیح این دستگاه را داشته ؟
با جستجو در اینترنت و بررسی سایت های مرتبط به این نتیجه می رسیم که در واقع این عبارت، نه نام مدل جدید این دستگاه ، بلکه یک تکنولوژی نه چندان جدید است با همین نام ، که ظاهرا از حدود سال 2009 در تعدادی از محصولات ال جی بکار رفته و عمکلردی مشابه شستشو با دست دارد. در واقع قصد ایجاد این کمپین تبلیغاتی ، مطرح کردن مجدد این تکنولوژی و در نهایت ثبت آن در ذهن مخاطب است. پس استفاده ی انگلیسی این عبارت بی دلیل نبوده و می توان به تولیدکنندگان جهت استفاده از عبارت 6Motionحق داد.
نکته ی جالب در مورد ایده ، استفاده از یک مهره ی شطرنج برای ارتباط دادن بخش بصری ایده با شعار می باشد. بررسی دقیق تر ایده در ذیل خواهد آمد اما در اینجا بیان این نکته ضروری است که همان طور که می دانیم صفت "کیش و مات" متعلق به مهره ی "شاه" است. اما در این طرح به جای استفاده از مهره ی شاه از مهره ی وزیر استفاده شده است! آن چه عیان است محدودیت ها و خط قرمز های تبلیغات در ایران مشخص و معین بوده و به نظر می رسد مجری هم به استفاده از مهره ی وزیر به جای شاه کاملا آگاهی دارد! اما احتمالا تصور می شده که بیننده متوجه این تفاوت نخواهد شد و این طرح را حتی به قیمت فاش شدن این ضعف و اشتباه به مرحله ی اجرا رسانده.
لباس‌شویی یا آدم‌شویی‌؟
در صورتی که به طرح دقت کنید ، تصویر مهره ی شطرنجی را مشاهده می کنید که لباسی نصفه و نیمه به تن دارد که آلوده و کثیف میباشد. در زیر این لباس بدن مهره ی شطرنج به چشم می خورد که کاملا تمیز بوده و از شدت پاکی می درخشد. اگر مهره ی شطرنج را نماد یک انسان بدانیم و پوشش وی را آن لباسِ کثیف ، به نظر می آید که ماشین لباس شویی به جای شستشوی لباس ، خود فرد را می شوید ! که در واقع القای این هدف مقایر با هدف اصلی ایده بوده و ظاهرا اجرای این بخش که به نوعی مهم ترین بخش ایده هم به شمار می رود آن طور که باید و شاید نباشد.
پیشنهادی که جهت رفع این موضوع می توان عنوان نمود استفاده از لباسی در زیر این لباس کثیف بود که نشان از تبدیل شدن لباس آلوده و کثیف به پاکی و تمیزی باشد. یا این که دکمه ها از لباس حذف می گردید تا طرح نمایی از پوست انداختن و رسیدن از پوستی کثیف و زرد به پوستی تمیز و درخشنده را به تصویر بکشد. از دید نگارنده به همان نسبت که استفاده از شعار تبلیغاتی قدرتمند ، مناسب و به جا بوده ، اجرای بصری این قسمت از ضعف برخوردار میباشد و متاسفانه تنها با نگاه کاملا سطحی است که می توان متوجه این عیب ها نشد.
 سال ضمانت موتور10
درج اطلاعات آگاهی دهنده ی محصول از قبیل میزان مصرف انرژی ، مقدار ضمانت و غیره از مواردی است که دانستن آنها حق مشتری است و در این طرح ، این اطلاعات در سمت چپ و گوشه ی پایینی صفحه در سایز مناسب قرار داده شده. نکته ی قابل ذکر در مورد ضمانت محصول این است که در نگاه اول زمان ضمانت که 10 سال است آنچنان که باید خوانا نیست ! طراح در این بخش از یک شیء به جای صفر استفاده نموده که پس از دقت بسیار و بزرگ نمایی بیلبورد در کامپیوتر حدس زدیم که در جایگاه صفر ، نمای سه بعدی موتور ماشین لباس شویی قرار داده شده! اما به راستی دلیل استفاده آن چیست؟ زمانی که نه تنها تاثیری در پیشبرد طرح ندارد بلکه تاثیر منفی داشته و خوانایی را دچار مشکل می کند!
پس از تحقیق متوجه می شویم که موتور این ماشین لباس شویی بدون تسمه است ، که در مقایسه با موتور های تسمه دار یک ویژگی محسوب می شود. اما اینجا دو سوال مطرح می شود. نخست اینکه بیان چند ویژگی ، آن هم به هر قیمتی ، در طرحی که ایده اش کاملا هدف دیگری را بیان می کند کار صحیحی است؟! و دوم اینکه دلیل استفاده از یک قطعه ی داخلی ماشین لباسشویی در طرحی که گروه مخاطبان آن ، عمدتا هیچ تخصصی در زمینه ی سیستم ها و تجهیزات داخلی ماشین های لباسشویی ندارند ،چه بوده؟!
نکات قابل ذکر دیگری که می توان عنوان نمود استفاده ی به جا و صحیح از لوگو در سایز و مکان مناسب می باشد. علی رغم اینکه شاید تصور کنیم که ابعاد لوگو می توانست کوچکتر از این باشد، اما با یک نگاه کلی به طرح ، متوجه می شویم که اولا با طرحی کاملا متمرکز روبرو نیستیم و آبجکت ها با این که منظم هستند اما تعددشان کم نیست! و دوما از رنگ قرمز که مشترک با لوگو است در مناطق مختلفی از طرح به کار رفته و با این تفاسیر ، استفاده ی کوچکتر از لوگو باعث ایجاد لطمه در دیده شدنِ راحت و به موقِع لوگو می شد. استفاده از رنگ سبز و سفید در بکگراند به نشان تمیزی ، نو شدن و پاکی و تناسب آن با رنگ قرمز نیز به عنوان یکی از نکات مثبت این طرح قابل تقدیر است.
در پایان به نظر می رسد که این کمپین تبلیغاتی ایده ای خوب به همراه دارد که می توانست با اجرایی حساب شده تر ، باعث بهتر دیده شدن ایده و موثر تر واقع شدن طرح در ذهن مخاطبان گردد ، در عین حال که تلاش های آژانس تبلیغاتی تبلیغ نو در اجرای این اثر مشهود بوده و قابل تقدیر است.