تبلیغات تلاشی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت ، دستکاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان باقصد مورد نظر مبلغ صورت می گیرد. امروزه قدرت تبلیغات به حدی نمایان است که اکثر شرکت هایی که اهمیت این موضوع را به طور کاملا درک کرده اند به طور سالانه بودجه ای را بدین منظور اختصاص می دهند. تبلیغات محیطی شامل نصب پوستر تبلیغاتی در مکان های عمومی ، نمایش آگهی شما بر روی بیلبوردها، تلویزیون های شهری، تابلوهای تبلیغاتی در سایزهای مختلف ، تبلیغات در مراکز خرید و فروش به شکل استند، توزیع تراکت در محل های عمومی مانند سالن های ورزشی و تفریحی و همچنین تبلیغات بر روی وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس های تندرو ، خطوط مترو و … میباشد..

اهمیت تبلیغات محیطی

امروزه تبلیغات به رکن جدایی ناپذیر کسب و کار های تبدیل شده است جلب توجه و نظر مشتری در بازار رقابتی این روز ها سخت تر از قبل شده و سازمان ها برای دستیابی به این مهم هزینه های هنگفتی برای تبلیغات پرداخت می کنند. از طرفی تبلیغات سنتی به دلایلی دیگر کافی نیستند و سازمان ها همواره به دنبال روش های جدید تر و خلاقانه تر برای ارائه ی برند و محصول خود هستند. مردم از تبلیغات قدیمی خسته شده اند هر روشی که شبیه تبلیغات باشد توجه مشتری را کمتر جلب می کند، رقبای هم همان طور تبلیغ می کنند اگر شما بیلبورد دارید آن ها هم دارند، اکثر تبلیغات شبیه به هم شده است. برای مردم فرقی ندارد و تمایزی ایجاد نمی کند هزینه های این نوع تبلیغات بسیار بالاست و راندمان آن قابل سنجش علمی نیست این سبک از تبلیغات معمولا بر بازار هدف و مخاطب مورد نظر سازمان تمرکز ندارد.

در تغییرات یک دهه اخیر، رسانه تبلیغات محیطی به عنوان یک ابزار کارآمد پیام رسانی به مشتریان بالقوه، برای تولید کنندگان باقی مانده است. در واقع این تبلیغات محیطی حامل پیام برای عموم افراد جامعه است و تحولات سریع در شیوه زندگی، تقاضای اکثر مصرف کنندگان است. تغییرات رفتاری مردم در جامعه سبب افزایش درخواست برای تبلیغات محیطی در انواع گوناگون آن شده است. در واقع تبلیغات محیطی پیام خود را به صورت ساده اما پر قدرت به مصرف کنندگانی که در حال جابه جایی و مسافرت هستند ، به خصوص درست در زمانی که در محل خرید حضور دارند می رساند .
تبلیغات در مردم انگیزه های قابل ملاحظه ای در افزایش سطح زندگی مردم داشته است . زیرا تبلیغات در مردم انگیزه های فراوانی برای خرید کالا ایجاد می نماید و تقویت این انگیزه باعث می گردد تا آنان برای بدست آوردن دستمزد و درآمد بیشتر میزان کار و تلاش خود را افزایش داده تا از این طریق بتوانند ضمن بر طرف نمودن احتیاجات ضروری و نیمه ضروری ، کالاهای لوکس و تجملی نیز خریداری نمایند که این امر موجب رونق کسب و کار ، تجارت ، اشتغال و کاهش بیکاری می گردد به نوعی تبلیغات باعث بازگشت سرمایه و جاری شدن خون در رگ تولید و حیات اقتصادی کشور می گردد.

اگر کالایی کیفیت خوبی نداشته باشد هر قدر هم که تبلیغات جذاب و خوبی داشته باشد نمی تواند به نتیجه برسد یعنی شاید با تبلیغات بتوان یک بار خریدار را وادار به خرید کرد ولی برای همیشه نمی توان این کار را کرد. باید به این نکته توجه داشت که تبلیغات صنعت و حرفه ای است که اگر صحیح به آن پرداخته شود می تواند در ایجاد اشتغال نقش به سزایی را داشته باشد و مشاغل جدیدی را به وجود آورد. و از سوی دیگر به سبب ایجاد رقابت برای افرادی که در این رشته فعالیت می کنند، باعث رشد تولید، صنعت ملی و توسعه اقتصادی گشته و تولید را بالا می برد.

تبلیغات محیطی در چه مکان هایی بهتر است؟

انتخاب مکان مناسب در تبلیغات محیطی بسیار مهم است. تابلوهای تبلیغاتی انواع مختلفی دارند، تابلوهای ثابت و دیجیتال کاربردهای متفاوتی دارند. در مکان‌هایی که مخاطب امکان توقف بیشتری دارد، مثل چهارراه‌ها یا مسیر پرترافیک در اتوبان‌ها، استفاده از تابلوهای دیجیتالی می‌تواند مؤثر باشد. در مکان‌هایی که امکان ساکن شدن مخاطب و نگاه کردن او به پیام وجود دارد، می‌توان از این شیوه تبلیغاتی استفاده کرد اما بیلبورد‌های ثابت را می‌توان در نقاطی نصب کرد که حرکت مخاطب از مقابل آن شدت بیشتری دارد.حضور تبلیغات محیطی در مراکز تجاری امکان گفتگو با مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه را به تبلیغ کنندگان می دهد هنگامی که مصرف کنندگان در حال جابه جایی هستند، تبلیغات تاثیر خود را می گذارد تا آن ها طی مسافرت های روزانه ، پیام های مختلفی را دریافت کنند. هم مکانی تبلیغات محیطی با نواحی بازار و مراکز تجاری این امکان را به تبلیغ کنندگان می دهد که با مشتریان فعلی و آتی خود ارتباط برقرار کنند . البته تلویزیون هایی که در اماکن عمومی نصب هستند ، نیز در این دسته قرار می گیرند. تبلیغات محیطی یا همان تبلیغات شهری یکی از اثر گذارترین روش ها برای تجارت های محلی به شمار می رود تبلیغات محیطی شامل نصب بنر، بیلبورد و یا حتی تراکت های دیواری یا هر روش دیگری برای جلب توجه عابران در کوچه و خیابان می شود. این گونه تبلیغات بیشتر با وسایل و ابزاری که انسان های زیادی به صورت مداوم با آن ها سر وکار دارند در ارتباط می باشد؛ به عنوان نمونه اتوبوس و مترو از مکان هایی است که روزانه میلیون ها چشم به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه آن را دنبال می کنند و این ذوق یک طراح حرفه ای است که نگاه ها را با خلاقیت خود شکار می کند .

همچنین می توان گفت شامل کلیه ی تبلیغاتی است که همه مردم آن را در برابر خود در فضای عمومی مشاهده می کنند. این روش تبلیغی تا حالا بسیار کارساز بوده است زیرا به کمک آن توان راه ورود برندها و نام های تجاری را به مکان هایی که قبلا رسانه های سنتی از دستیابی به آنها محروم بوده اند نظیر خیابان ها ، محل کار افراد، مدارس باز کرد. هزینه تبلیغات محیطی در مواردی بسیار سنگین بوده و تجارت های محلی و کوچک توان انجام آن را ندارند ولی شما می توانید با استفاده از خلاقیت ، هزینه تبلیغات محیطی خود را تا حد زیادی کاهش داده و اثرگذاری آن را افزایش دهید. نمی‌توان گفت که چه کالا یا خدمتی را می‌توانیم در بیلبورد‌ها تبلیغ کنیم و چه مسأله‌ای را نمی‌توانیم؛ همه چیز را می‌توان به بیلبورد‌ها آورد اما تبلیغات در رسانه‌های مختلف نیازمند استفاده از شیوه‌های مختلف است. برای ارائه پیام‌های تبلیغاتی باید ابتدا به این نکته توجه کنیم که از چه کانال ارتباطی قرار است این پیام را ارائه کنیم. همان‌طور که هر شبکه رادیویی یا تلویزیونی مخاطب خاص خود را دارد، هر منطقه یا محله‌ای که بیلبورد را در آنجا قرار داده‌ایم هم مخاطب خاص خود را دارد. توجه به اینکه در چه منطقه‌ای از بیلبورد استفاده می‌کنیم، نقش مؤثری در رسیدن ما به هدف تبلیغاتی‌مان دارد اگر برای مثال می‌خواهیم یک کتاب یا مجله تخصصی را تبلیغ کنیم، نزدیک بودن بیلبورد ما به یک منطقه دانشگاهی می‌تواند تأثیرگذار باشد. اگر کالای لوکس را می‌خواهیم تبلیغ کنیم، نباید سراغ مناطق جنوبی شهر برویم بلکه باید سراغ کسانی برویم که توانایی خرید آن را دارند.

بررسی موضوع گرایی در تبلیغات محیطی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که تبلیغات محیطی را از سایر انواع تبلیغات متمایز می‌کند، قرار گرفتن آنها در مقابل کسانی است که در حال حرکت هستند و از یک محیط عبور می‌کنند. بر همین اساس نوع طراحی بیلبوردها تفاوت دارد. اگر قرار است این تبلیغات بر سر راه کسانی قرار بگیرد که پیاده هستند و بالطبع فرصت بیشتری برای دقت به پیام تبلیغاتی دارند، می‌توانیم استفاده بیشتری از نماد‌های نوشتاری بکنیم اما اگر مخاطب ما سوار بر وسیله نقلیه است، بدون شک امکان بیشتری برای جلب توجه او با استفاده از طرح وجود دارد و تکیه بر نشانه‌های‌های بصری می‌تواند موفقیت بیشتری را در پی داشته باشد.

تبلیغات محیطی نیاز بیشتری به جذابیت بصری دارند شاید در برخی انواع دیگر تبلیغات، یک پیام نوشتاری یا صوتی تأثیر بالایی بر مخاطب بگذارد اما در بیلبورد‌ها به یک عنصر جذاب و شگفت‌انگیز احتیاج داریم که مخاطب در حال حرکت ما را به خود جلب کند. سرعت انتقال پیام در این تبلیغات حرف اول را می‌زند. پیام باید سریع به مخاطب منتقل شود. این مسأله در هنگام ساخت تبلیغ برای مخاطبانی که در اتوبان‌ها یا خیابان‌ها در حال حرکت هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
اگر قرار است مخاطب‌مان را در میان حجم انبوه پیام‌هایی که مقابلش هستند به خود جلب کنیم، باید شیوه‌ای را برای ساخت بیلبورد انتخاب کنیم که پیام را در یک نگاه به او برساند. بیلبورد ما نباید زیاد شلوغ باشد و استفاده از فضاهای خالی گاهی اوقات بیشتر از گنجاندن حجم زیادی از محتوا به ما کمک می‌کند. تبلیغ ما باید یک نقطه کانونی داشته باشد که بیشترین توجه را از مخاطب به خود معطوف کند.

بیلبوردها باید تأثیری ماندگار و برق‌آسا در حافظه مشتری بگذارند به ‌طوری که بعد از اینکه بیننده از محل دور شد، همچنان به تبلیغ و موضوع آن فکر کند. تبلیغ بر روی بیلبورد باید در زمان بسیار کوتاه قابل خواندن باشد. در حالی که اتوموبیل با سرعت زیاد از کنار یک بیلبورد عبور می‌کند، سرنشینان آن باید بتوانند آن را بخوانند و یا پیام مورد نظر را دریافت کنند. بنابراین آنها معمولاً شامل چند لغت در اندازه بزرگ و خوانا بوده و یا دارای تصاویر کنایه‌دار و گیرا با رنگ‌های درخشان هستند. در برخی از بیلبوردها اشیاء یا تصاویر خارج از حجم چارچوب اصلی به‌صورت چند بعدی طراحی و نمایش داده می‌شوند. بیلبورد در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم اثر بودن تبلیغات در رسانه‌های چاپی می‌تواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را جلب کند. از سوی دیگر صاحبان این نوع تبلیغات دنبال مشتری نمی‌گردند بلکه این مشتریان هستند که آنها را می ‌یابند. چند نکته اساسی برای محتوای تبلیغ از نوع تبلیغات محیطی را باید در نظر گرفت.

۱)محصول را بخوبی بشناسید : قبل از شروع به طراحی یکی از ابزارهای تبلیغاتی مانند بیلبورد باید همه چیز را در مورد محصول مورد نظر بدانید، مشتریان هدف و پیام مورد نظر شرکت را تعیین کرده و نوع طرحی که قرار است بزنید را در ذهن مجسم کنید
۲) محصول را در بیلبورد نمایش دهید : محصولی که ارائه می شود باید بیشترین فضا را در بیلبورد به خود اختصاص دهد با توجه به آنکه تنها بین ۷ تا ۱۰ ثانیه امکان مشاهده تبلیغ شما توسط عابران وجود دارد باید چیزی ارائه شود که در ذهن مردم باقی بماند.
۳) بیلبورد متنی و استفاده از کلمات : استفاده از تعدا کلمات محدود در بیلبورد با توجه به زمان مشاهده بیلبورد شما میتوانید بین ۸ تا ۱۰ کلمه در آن استفاده کنید تا حتی افرادی که کمی سریع رانندگی می کنند قادر به خواندن متن شما باشند. در نظر داشته باشید که اسم شرکت، اطلاعات تماس و مشخصات محصول را در بیلبورد لحاظ کنید. همچنین میتوانید ویژگی های محصول را در آن قرار دهید ولی در نظر داشته باشید که کلمات خوانا، ساده و قابل یادآوری باشند و تا جایی که می توانید کلمات کمتری بکار ببرید.
۴) فونت و شکل متن : از فونت های ساده و ضخیم در بیلبورد استفاده کرده و به هیچ عنوان فونت های فانتزی که خواندن آنها مشکل است را بکار نگیرید. سایز متن باید با اندازی کافی بزرگ بوده و اندازه نام محصول بهتر است که ۱٫۵ برابر بقیه کلمات باشد در انتخاب فونت مناسب بیلبورد باید خلاق و حساس باشید.
۵)تصاویر در بیلبورد : بهره گیری از تصاویر مناسب در بیلبورد بسیار رایج است، تصویر انتخاب کنید که مردم به آن خیره شوند ویا سر خود را برای دیدن آن بچرخانند. پس از تعیین ایده و هدف نوبت به انتخاب تصویر مناسب میرسد که باید در بیلورد شما فضای کافی را داشته و تا جای ممکن بزرگ باشد. تصاویر که جزئیات کمی داشته و به راحتی قابل فهم هستند امکان کوچکتر بودن را دارند.
۶)استفاده از رنگ ها : ترکیب رنگ و استفاده از تضاد و همخوانی میان آنها میتواند موجب جلب توجه بیشتر عابران شود زرد و قرمز ترکیب مناسبی برای بیلبورد هستند ولی استفاده از زرد در کنار مشکی میتواند تاثیر بیشتری داشته باشد. تفاوت رنگ زمینه و متن بر خوانا بودن کلمات و جلب توجه تاثیر گذار بوده و بهتر است که از رنگ های نزدیک به هم مانند ترکیب قرمز و نارنجی یا سبز و آبی استفاده نکنید.
انتخاب رنگ اهمیت بالایی در طراحی خواهد داشت و در بعضی موارد می توانید از رنگ سازمانی خود شرکت یا محصول در طراحی بیلبورد استفاده کنید، بهره گیری از سایه ها برای جدا کردن متن از زمینه نیز میتواند راه مناسبی برای خوانایی بیشتر کلمات اصلی باشد.
۷) سادگی بیلبورد در کنار خلاقیت : یک بیلبورد ساده که در حالت عادی بسیار جالب به نظر رسیده و جلب توجه زیادی می کند سادگی در طراحی این امکان را به شما میدهد تا آنچه مورد نظرتان است را به بیننده منتقل کنید و اجازه هر برداشت دیگری را از آنها خواهید گرفت. پیام اصلی بیلبورد را انتخاب کرده و تصویر یا متن مربوط به آن را مشخص کنید. با حذف هر مورد اضافه و ساده کردن طرح، پیام شما به راحتی منتقل شده و در ذهن بیننده باقی خواهد ماند. استفاده از خلاقیت میتواند تاثیر بالایی بر موفقیت بیلبورد شما داشته باشد، یک ایده ساده ولی متفاوت مردم را وادار به صحبت کردن درمورد آن خواهد کرد.